Virka PÅSKHARE!

Hej!
Undrar om det är någon som vill virka en kompis till vår lille ensamme hare?
Så här ser han ut, men han har även kropp, armar, ben, rosett och svans. Han är ca 10 cm lång.
Tänkte det kunde vara spännande för er att få se honom lite bit för bit och virka lite varje dag under veckan.
Mönstret är enkelt så det passar alla, även riktiga nybörjare, jag lovar.



Det här behövs:
Virknål nr 2
Garn "Bianca" från "Marks och Kattens" eller annat ganska tunt garn i en grundfärg samt lite ytterligare garn i annan färg till rosett och svans.
Garn i brunt till att brodera ansiktet.

Idag får ni beskrivning till huvud och öron.
Uppdatering sker alltså under veckan och till veckans slut har ni förhoppningsvis en hela påskharen.
Det går alltså att vänta till slutet av veckan om ni vill ha hela beskrivningen med bild, men det vore väl lite trist...
Sätt igång nu!

    

Mönster till liten påskhare:

Huvud:
Virka 2 lm. I 2:a lm från nålen virkas 5 fm. Öka med 1 fm i varje m till 10 fm.
Öka sen i varannan m- 15 m, var 3:e-20 m och var 4:e tills du har 25 m.
Virka sen 25 fm i 5 ytterligare varv. Avsluta med en sm. Fäst tråden.

Öron: (virkas 2 st)
Lämna ganska lång ende att virka fast örat med
Virka 4 lm. Vänd och virka i 2:a lm från nålen 1 fm i varje=3 fm.
Virka fram och tillbaka i ca 9 varv. Vänd alltid med 1 lm.
På 10 varvet virkas: 1 fm, sen minskas 1 fm= 2 fm, vänd
På 11 varvet minskas 1 fm direkt= 1 fm.
Virka sen fm runt hela örat och avsluta i toppen av örat med ytt en fm på toppen. Fäst tråden.

Brodera ögon, nos och mun på haren.
Fäst sedan öronen.
Klar för idag!

Om något är konstigt eller otydligt med min beskrivning får ni höra av er så svarar jag så snabbt jag kan.
Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Jättesöt! Och vilken bra idé med att virka lite varje dag :)

2009-03-29 @ 22:12:48
URL: http://stjernfalls.blogg.se/
Postat av: musseblomman

Jag kommer att haka på att virka haren.. Har redan börjat lite smått.. ;)

Det var en rolig grej... :)

2009-03-30 @ 00:00:36
Postat av: Anonym

Jag hakar på!!! :)

2009-03-30 @ 11:27:24
URL: http://dindesvirkning.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Då har en kompis påbörjats och vi väntar m spänning på fortsättningen....



Matte är nybörjare och en liten söt hare kan passa att hänga i den blivande bebisen barnvagn.

Kramizar

2009-03-30 @ 21:47:19
Postat av: Fröken Elsa

Jag vill också vara med och virka en liten påskhare :) Får sätta fart nu så jag kommer ifatt...

2009-04-01 @ 01:06:42
URL: http://elsasdesign.blogspot.com/
Postat av: sunna

så söt, tack för att du delar med dig av mönstret

2009-04-01 @ 08:56:58
URL: http://sunnasblogg.blogspot.com
Postat av: Maria

Du har en fin o inspirerande blogg! :)

Jag har en liten undran.. gällande "påskharen". Säkert jättelätt för er virkproffs/alla duktiga virkare där ute.

Men för en som nyss lärt/håller på o lära sig virka är det inte lika lätt.

Ja undrar vad som menas m detta: "Öka sen i varannan m- 15 m, var 3:e-20 m och var 4:e tills du har 25 m." (mönstret till huvudet alltså)

Ska ja virka runt runt tills det blir 15 maskor?Å på nästa v 20? Menas "öka" att ja ska göra 2 fm i samma fm??



Maila gärna!

(har tyvärr ingen blogg)



MVH

M

2009-06-03 @ 10:58:33
Postat av: Ingrid Andersson

Hej jag heter Ingrid Andersson och bor i Vetlanda jag tycker den haren är jättefin vad duktig du är! Jag gör egna mössor och babyfiltar och plädar och halsdukar och vanliga dukar och grytlappar du får gärna höra av dig om ni vill till mig på min mailadress har virkat sen jag var 8 år jag har aldrig tänkt på att olika djur man kan göra. Jag säljer mössor, basker också 100 kr st. Hör av er om ni är intresserade, var föresten hittar man billigt garn nånstans?

MVH Ingrid Andersson.

2009-12-04 @ 19:21:07
URL: http:// har ingen just nu
Postat av: Monica

Hej!

En underbar sida. Jag har nyligen börjat virka amigurami och hittade ditt mönster i jakten på att virka en påskhare. Har lagt upp det på min blogg och länkat hit till dig om någon annan vill kika på din sida och ev virka något.

2011-04-13 @ 16:23:13
URL: http://www.grolle.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0